Pro zlepšení bezpečnosti a pohodlí při jízdě v zimních podmínkách je důležité mít vhodnou výbavu, jako jsou zimní pneumatiky, lopata na sníh, rozmražovač skel azámků, a pravidelně kontrolovat stav vozidla. Důležitá je také opatrnost a přizpůsobení rychlosti podmínkám na silnici.
Dle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud:
- Je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
- Lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Přezuto tedy musíte mít, pokud je venku sníh či led, nebo lze předpokládat, že podle předpovědi sněžit bude. Zákonodárci totiž naštěstí pamatovali na výkyvy počasí. Pokud je v listopadu stále stabilně okolo 20 stupnů, pokutu nedostanete.
I když to zní bizarně, v některých oblastech budete potřebovat zimní přezutí po celý rok bez ohledu na počasí. Jde o místa označená značkou Zimní výbava. Řidiči nemusí mít zimní přezutí pouze tehdy, je-li cedule opatřena dodatkovou tabulkou, která upravuje její platnost. Podobných cedulí najdete v ČR 103.
Každá země zimní pneumatiky nahlíží trochu jinak. Zatímco někde je zimní přezutí povinné, jinde jen doporučené. Toleruje se i různá hloubka vzorku. Když trochu přimhouříme oči, lze říct, že čím jižnější země, tím mírnější pravidla.
Nepodceňte ale zákony v zahraničí a dobře si před cestou prostudujte, co vám v cizině neprojde. Pokuty totiž bývají často výrazně přísnější než u nás. Pokud kvůli letním gumám zablokujete celou komunikaci, můžete v Rakousku dostat pokutu až 5000 euro (tedy cca 125 tisíc korun).
Pokud vás zajímá, jak se na zimní pneumatiky dívají jednotlivé země, přečte si náš článek Povinnosti zimní výbavy v zahraničí.
Oproti letním mají rozdílnou směs (materiál na výrobu), strukturou i drážkováním dezénu. Zimní gumy se používají, jakmile teploty klesnou pod +7 °C. Při těchto a nižších teplotách pouze zimní směs zajistí potřebnou přilnavost. Nejméně z těchto důvodů má smysl přezouvat na zimní pneumatiky.
LETNÍ PNEUMATIKY | ZIMNÍ PNEUMATIKY | |
SMĚS | Směs je přizpůsobena vyšším teplotám. Díky tomu pneumatika neměknea nedeformuje se ani na rozpáleném asfaltu. Ideálně funguje při teplotách nad 7 °C. | Směs je přizpůsobena chladným teplotám a v mrazu netvrdne. Ideálně funguje při teplotách pod 7 °C. |
TVRDOST | Pneumatika je velmi tvrdá. Díky tomu je velmi odolná proti poškození, má velmi vysoký kilometrový nájezd a výborné chování na suchu. | Pneumatika je měkčí. Obsahuje totiž siliku, která zvyšuje přilnavost na sněhu a ledu. Někteří výrobci používají do směsí i přírodní oleje pro lepší odvádění vody (například Michelin a Goodyear). |
DRÁŽKOVÁNÍ | Méně výrazné drážkování a menší prořezání dezénových bloků. Pneumatika má proto lepší styčnou plochu, což zlepšuje stabilitu a handling na suchém asfaltu. | Výrazný vzorek a husté prořezání dezénových bloků zajišťuje perfektní záběr na sněhu. Četné drážky navíc snadno odvádí vodu a sněhovou břečku. |
Další podstatný rozdíl mezi letní a zimní pneumatikami spočívá v tom, že zimní pneumatiky by se měly vyměnit dříve, než hloubka dezénu bude mít 4 mm a méně, zatímco doporučovaná minimální hloubka dezénu letních pneumatik činí 3 mm.
Pokud se řidič chystá znovu použít uskladněné zimní pneumatiky, měl by zkontrolovat hloubku dezénu a viditelné poškození jako deformace, trhliny a boule.
Životnost zimních pneumatik závisí na několika faktorech, včetně kvality pneumatik, typu povrchu, vašeho jízdního stylu a míry opotřebení. Obecně lze říci, že zimní pneumatiky mají omezenou životnost, protože jsou navrženy pro zvládání náročných podmínek, jako jsou chladné teploty, sníh, led a kluzké povrchy. Je důležité pravidelně kontrolovat hloubku dezénu na zimních pneumatikách a věnovat pozornost jakémukoli zjevnému opotřebení nebo poškození.
Zimní pneumatiky mají hloubku dezénu větší než letní pneumatiky, což jim umožňuje lépe se vypořádávat s náročnými podmínkami. Průměrně mohou zimní pneumatiky vydržet mezi 2 až 4 zimními sezónami aktivního používání. To znamená, že by měly být vyměněny po tomto období, i když by hloubka dezénu mohla být stále v souladu se zákonem.
Tlak pneumatikách se mění v závislosti na teplotě vzduchu. Proto kontrolu je proto ideální teplota okolo 20 °C. Čím je vzduch v pneumatice chladnější, tím je tlak nižší. S každými odečtenými deseti stupni Celsia klesá tlak v pneumatikách až o 10 kPa (0,1 bar). Takže pokud máte garáž vytopenou na 20 °C a venku je -10 °C, tak po vyjetí a vyrovnání teplot dojde k poklesnutí tlaku o zhruba 30 kPa (0,3 bar).
V zimních měsících, kdy teploty klesají, je vhodné provádět kontrolu tlaku častěji. Doporučuje se kontrolovat tlak alespoň jednou za dva týdny, zejména pokud jsou předpovězeny výrazné teplotní výkyvy nebo se chystáte na dlouhé jízdy.
Měli byste vzít v úvahu několik klíčových kritérií. Prvním z nich je správný rozměr pneumatiky pro vaše auto, což je základní předpoklad pro optimální výkon a spolehlivost.
Dále je důležité zohlednit frekvenci a podmínky používání pneumatik. Rozhodujte se také s ohledem na svůj styl řízení, zda dodržujete pravidla silničního provozu či občas rádi zrychlíte.
Cena je jedním z faktorů, který by měl hrát důležitou roli, avšak rovněž odráží kvalitu. Rozčlenili jsme zimní pneumatiky do tří kategorií:
Důsledný výběr kvalitních zimních pneumatik zahrnuje nejen cenu, ale i klíčové faktory jako přilnavost, bezpečnost a ovladatelnost.
Pro srovnání těchto parametrů máme testy zimních pneumatik, které vám poskytují nezávislá hodnocení různých modelů. Doporučuji nahlédnout do našich vlastních testů zimních pneumatik, kde najdete důkladné srovnání trakce, brzdného výkonu a ovladatelnosti. Tyto testy vám pomohou lépe porozumět výkonu různých pneumatik za různých podmínek.
Podívejte se na podrobnější návod jak vybrat pneumatiky?
Nové zimní pneumatiky mají hloubkou dezénu mezi 7 až 8 mm, zatímco minimální zákonná hloubka se pohybuje kolem 4 mm. Pokud by hloubka dezénu klesla pod tuto hodnotu, pak je stav pneumatiky považován za nebezpečný a jejich využití v zimních podmínkách není doporučeno. Z toho důvodu je vhodné uvažovat o pořízení nových pneumatik, nebo kvalitních zánovních kusů. Ovšem opotřebení pneumatiky bude záviset na intenzitě jejího používání.
Kvalitu zimních pneumatik můžete snadno prověřit sami. Stačí změřit hloubku dezénu například pravítkem. Nezapomeňte měřit na několika různých místech pneumatiky, abyste získali přesný průměr.
Kromě hloubky dezénu má také vliv na kvalitu pneumatiky její stáří. Datum výroby můžete jednoduše zjistit pomocí kódu DOT, který najdete na plášti pneumatiky. Poslední čtyři znaky tohoto kódu označují datum výroby, například kód 1322 znamená, že pneumatika byla vyrobena ve 13. týdnu roku 2022. Obecně se nedoporučuje používat pneumatiky, které jsou starší 10 let, protože i při minimálním používání ztrácejí své původní fyzikální vlastnosti po pěti až šesti letech.
Pravidelně sledujte hloubku dezénu na svých pneumatikách a pamatujte na to, že správným používáním můžete ovlivnit jejich životnost.