Systém L17 - řídičský průkaz v 17 ti letech

O systému L17

Výuka a výcvik pro získání řidičského oprávnění je upravena Zákonem č. 247/2000 Sb. o Zákon o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. Příprava a samotný výcvik pro získání řidičského oprávnění skupiny B v systému L17 se nijak zásadně neliší od standardního kurzu dospělých. Každý žadatel musí absolvovat minimálně 14 hodin teoretické výuky a 28 hodin praktických jízd.
 
Důležité informace naleznete: https://autoskolal17.cz/
 

Je důležité poznamenat, že mladý řidič ve věku do 18 let smí řídit motorové vozidlo skupiny B pouze za přítomnosti konkrétního zkušeného řidiče, který je zapsán v registru řidičů jako jeho mentor.

Tento mentor musí sedět vedle řidiče, pozorně sledovat provoz na pozemních komunikacích a chování řidiče, a v případě potřeby mu poskytnout radu.

Řidič L17 může mít maximálně 4 mentory.

 Mentor musí splňovat několik kritérií:

  1. Mentor musí mít řidičské oprávnění pro skupinu B po dobu více než 10 let.
  2. V posledních 5 letech nesmí být mentor zbaven práva k řízení motorového vozidla na území ČR a nesmí být ve výkonu správního trestu nebo trestu zákazu činnosti spočívajícího v zákazu řízení motorových vozidel.
  3. Mentor nesmí mít zadržený řidičský průkaz.
  4. Mentor nesmí mít žádný bod v bodovém hodnocení (tj. nesmí porušovat dopravní předpisy).
  5. Mentor musí být zapsán v Evidenční kartě Řidiče L17.

Tato opatření mají za cíl zvýšit bezpečnost mladých řidičů a poskytovat jim možnost získat řidičské zkušenosti za dohledu zkušenějších osob.

 

Jak probíhá kurz autoškoly

Výuka a výcvik pro získání řidičského oprávnění je upravena Zákonem č. 247/2000 Sb. o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel.

V přípravě pro získání řidičského oprávnění skupiny B v systému L17 každý žadatel musí absolvovat v rámci individuálního studijního plánu min. 11 hodin teoretické výuky a 28 hodin praktických jízd.

Asociace autoškol doporučuje žákům systému L17 absolvovat kompletní kurz teoretické přípravy v rozsahu 36 hodin výuky.

Udělejte si představu, co všechno musí žadatel o řidičské oprávnění v rámci individuálního studijního plánu absolvovat:

Rozsah výcviku TEORIE
  • 5 hodin – výuka předpisů o provozu vozidel

  • 1 hodin – výuka o ovládání a údržbě vozidla

  • 3 hodiny – výuka teorie řízení a zásad bezpečné jízdy

  • 1 hodina – výuka zdravotnické přípravy

  • 1 hodina – opakování a přezkoušení

Rozsah výcviku PRAXE / JÍZDY
  • 28 hodin – výcvik v řízení vozidla

  • 2 hodiny – výcvik praktické údržby

  • 4 hodiny – praktický výcvik zdravotnické přípravy

Co všechno obsahuje výuka teorie?

1. Provoz na pozemních komunikacích (výňatek zák. č. 361/2000 Sb.)

Vymezení základních pojmů; povinnosti řidiče; povinnosti přepravované osoby; dopravní značky; směr a způsob jízdy; řízení provozu na pozemních komunikacích; předjíždění, otáčení.

2. Podmínky provozu vozidel

Podmínky provozu vozidel (zákon č. 56/2001 Sb.); pohonné hmoty (zákon č. 311/2006 Sb.); technické podmínky provozu vozidel (vyhláška 341/2002 Sb.).

3. Dopravní situace

Řešení dopravních situací pomocí videoprezentace, PC techniky.

4. Zásady bezpečné jízdy

Brzdná dráha vozidel; bezpečná vzdálenost mezi vozidly; aquaplaning; defenzivní jízda.

5. Zdravotní příprava

Účastník dopravní nehody; bezvědomí, poruchy dýchání, krvácení.

6. Ovládání a údržba vozidla

Seznámení s vozidlem a jeho ovládacími prvky; základní kontrola vozidla před jízdou, během jízdy a po jízdě; technická specifikace vozidla.

7. Opakování a přezkoušení

 

Co všechno obsahuje praktický výcvik?

1. Jízdy na cvičišti nebo na trenažéru

2. Jízda v minimálním provozu

Uchazeč začíná výcvik v lehkém provozu bez rizikových situací; velký důraz je kladen na přizpůsobení se rozměrům vozidla a jeho ovládání.

3. Jízda ve středním provozu

Praktický nácvik dopravních situací, křižovatek; jízda ve středně zatížené dopravě; důraz je kladen na zautomatizování úkonů spojených s ovládáním vozidla; couvání, otáčení, spojování a rozpojování jízdní soupravy.

4. Praktický výcvik v ovládání a údržbě vozidla

Úkony kontroly vozidla před jízdou; nejčastější příčiny poškození pneumatik vozidla; údržba a ošetřování palivové soustavy vozidla.

5. Praktický výcvik zdravotnické přípravy

Jak se chovat při dopravní nehodě; vyproštění zraněného z vozidla; stabilizovaná poloha; pomoc při poranění páteře; povinná výbava – lékárnička.

6. Opakování a přezkoušení

Co budete smět řídit

Osobní a dodávkové automobily pouze s účastí Mentora L17 na sedadle spolujezdce. Vozidla s největší povolenou hmotností do 3 500 kg, s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče, k nímž můžete připojit:

  • vozidlo (přívěs) o největší povolené hmotnosti do 750 kg

  • vozidlo (přívěs) o největší povolené hmotnosti převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy nepřevyšuje 3 500 kg

Vozidla zařazená:

  • do skupiny A1 s automatickou převodovkou (skútry), bez Mentora L17

  • vozidla zařazená do skupiny B1 (obvykle jen “čtyřkolky”), bez Mentora L17

Řidičák na zkoušku

Řidičák na zkoušku

Jedná se o jeden z nástrojů, které se zaměřují na začínající řidiče jako rizikovou skupinu účastníků silničního provozu. Nové, začínající řidiče, kteří se dopustili za volantem nějakého závažného přestupku, tak z provozu nevyřazujeme, ale naopak jim věnujeme více péče, v podobě poskytnutí tolik potřebné praktické, ale i psychologické podpory, aby řízení vozu lépe zvládali.

Koho se institut řidičáku na zkoušku týká?

Všech řidičů, kteří mají řidičský průkaz méně než dva roky, po celou dobu těchto dvou let 

Koho se týká povinnost absolvovat školení začínajících řidičů a dopravně – psychologickou přednášku?

Tato povinnost vznikne těmto novým řidičům ze dvou hlavních příčin a každá ze skupin má následně rozdílné podmínky pro zachování možnosti řídit.

.

Připraveni na jízdu?