Noční jízda automobilem, nástrahy, obtíže a nebezpečí.
Noční jízda autem může být výzvou, protože se setkáváte s různými potenciálními nástrahami a obtížemi. V autoškolách tomuto podle mne věnuje velmi málo pozornosti! Naše autoškola Vám může pomoci….Zde je několik faktorů, které byste měli vzít v úvahu při plánování noční jízdy:
- Omezená viditelnost: V noci je viditelnost obvykle horší než ve dne. To může zahrnovat omezenou viditelnost v důsledku temnoty, mlhy, deště nebo sněhu. Vždy používejte světla vozidla, včetně světel pro dálková světla, a ujistěte se, že jsou čistá a správně nastavena.
- Změny v okolním provozu: V noci může být méně provozu na silnici, ale mohou se vyskytnout i jiné nebezpečné situace, jako jsou opilí řidiči nebo zvířata přecházející silnici. Buďte opatrní a sledujte silnici a okolí pečlivě.
- Únava a ospalost: Jízda v noci může být náročná na vaší pozornost a koncentraci. Ospalost může být vážným problémem. Pokud se cítíte unaveni, zvažte zastavení a odpočinek nebo najděte místo k přenocování.
- Oslňování: Své světla mohou oslňovat jiná vozidla, zejména pokud mají vysoká světla. Zkuste se jim vyhnout, a pokud vás oslňují, použijte zpětné zrcátko s funkcí snížení odlesku.
- Alkohol a drogy: Jízda pod vlivem alkoholu nebo drog je vždy velmi nebezpečná, a to nezávisle na denní době. V noci je však pravděpodobnost problémů vyšší.
- Včasná příprava: Připravte se na noční jízdu tím, že si zkontrolujete auto, včetně světel, pneumatik a brzdových systémů. Mějte také při sobě náhradní žárovky a trojúhelník.
- Sledujte rychlost: V noci může být obtížné odhadnout rychlost vozidla a vzdálenost k přednímu vozidlu. Držte se bezpečné rychlosti a přizpůsobte jízdu aktuálním podmínkám na silnici.
- Mobilní telefony: Nepoužívejte mobilní telefon během jízdy, zejména v noci, kdy může odvádět vaši pozornost od silnice.
- Školení: Pokud máte možnost, absolvujte školení pro jízdu v noci. Tato školení vám mohou poskytnout užitečné tipy a dovednosti. I naše autoškola je na tohle připravená. Zeptejte se na podrobnost….
Celkově je jízda autem v noci možná, ale vyžaduje zvýšenou pozornost a opatrnost. Buďte připraveni na nepředvídatelné situace a vždy prioritně dbájte na svou bezpečnost a bezpečnost ostatních na silnici.
Svítíte? A svítíte dobře?
Kdy jste naposledy kontrolovali osvětlení svého auta? Nenutíme vás to dělat před každou jízdou, ale jednou za čtrnáct dní by se to hodilo. Udělejte si z toho rituál, třeba při každém druhém tankování, podobně jako když měříte tlak v pneumatikách nebo kontrolujete hladinu oleje.
Vnitřní oslnění
Dřív vám v autě svítily (a ještě mizerně) jen budíky na palubní desce, případně lampičky u zpětného zrcátka. Dnešní moderní auta mají vnitřní osvětlení na úplně jiné úrovni a paradoxně to může být až na obtíž. Přidejte si k tomu displeje palubních počítačů a navigace, ambientní osvětlení a já nevím co ještě, a najednou zjistíte, že míra vnitřního osvětlení může být až diskomfortní. Ne nadarmo měl třeba Saab takzvaný Nightpanel, kdy svítí jen rychloměr a vše ostatní je zhasnuté.
Doporučuji stáhnout míru jasu displejů na minimum, případně ty některé zbytečné úplně vypnout. Budete nejen lépe vidět (ne nadarmo se staví hvězdárny na opuštěných místech), ale taky budete mít méně unavené oči.
Jak daleko vidíte?
Na začátku trochu nudných čísel. Při rychlosti 90 km/h ujedete za vteřinu 25 metrů. V rychlosti 130 km/h už 36 metrů. A potkávací světla mají běžný dosah 60 až 70 metrů, dálková světla 150 metrů. Což znamená, že za dvě vteřiny při dálniční rychlosti dojedete tam, kam jste ještě před dvěma sekundami neviděli… Rozumíme si?
Před pár lety se stala na dálnici dopravní nehoda, při které řidič naboural do neosvětleného vozu, které havarovalo krátce před ním. Svítil potkávacími světly a soudní znalec konstatoval, že by byl schopen zabránit srážce při maximální rychlosti 58 kilometrů v hodině. „Je to tak. Zákon říká, že mohu jet takovou rychlostí, abych stačil zastavit na vzdálenosti, kam mám rozhled. Pokud svítím tlumenými světly na nějakých šedesát metrů, tak na takové vzdálenosti nezastavím ze 130 km/h ani náhodou,“ vyjádřil se tehdy dopravní expert Stanislav Huml.
Jinými slovy – myslete na to, jak daleko vidíte. A používejte dálková světla vždy, když je to jen trochu možné, tedy když neoslníte řidiče aut v protisměru ani před vámi.
Nespoléhejte se na automatické svícení
Už pěkných pár let si můžete koupit auta s automatickým denním svícením a s automatickým přepínáním dálkových světel. Většinou fungují velmi dobře, ale stačí jasnější noc, déšť, sníh nebo vyšší míra světelného smogu a klidně vám elektronika nechá svítit potkávací světla, i když široko daleko není žádné jiné auto.
Dívejte se ke krajnici…
Tohle už vám určitě řekl váš učitel v autoškole, táta nebo každý zkušenější řidič, který s vámi sedl do auta. Největší chybou je podívat se do světel protijedoucího auta, případně zafixovat zrak na zadní lampy auta před vámi. Sledujte bílou čáru krajnice a držte se jí, o vše ostatní se spolehlivě postará vaše periferní vidění. Pokud tam není, sledujte patníky.
…a na místa, která osvětlují auta před vámi
Tady už si nejsem tak jist, že jste to někdy slyšeli, přitom je to nadmíru logické. Když zafixujete svůj pohled na zadní světla auta před vámi, budete brzdit až poté, co začne brzdit i jeho řidič. A vaše reakční doba je někde od 0,8 až po 1,5 vteřiny. A jak jsme si řekli o tři body výše, za tu dobu ujedete celkem dlouhou vzdálenost.
Pokud je to jen trochu možné, koukejte se na vozovku, kterou osvětluje vozidlo před vámi. Na případné nebezpečí zareagujete stejně rychle jako řidič před vámi. Tohle je trik profesionálních řidičů a funguje skvěle.
Zvyšte bezpečnou vzdálenost
Zároveň však myslete na to, že je lepší dodržovat větší bezpečnou vzdálenost než za dne! Je to hlavně kvůli tomu, že se v noci vzdálenost hůř odhaduje.
Pozor na zvířata (a chodce)
Chodci jsou sice povinni na neosvětlených cestách nebo mimo obec nosit za snížené viditelnosti reflexní prvky, ale ne každý to dodržuje. Předvídejte a nejen v okolí měst a obcí myslete na to, že můžete neosvětleného chodce potkat.
Zvířata na sobě mít reflexní prvky ale určitě mít nebudou. Nejčastěji je potkáte na kraji lesa, případně u remízků. Nedívejte se jen upřeně před sebe, ale používejte periferní vidění. Případně na zvířata upozorněte i ostatní řidiče, ať už výstražnými světly nebo probliknutím dálkovými světly. A pozor, zvířata často chodí ve skupinkách.
Dělejte si přestávky
V noci jsou vaše oči víc namáhány a zvýšená pozornost si taky žádá svoje, k tomu si přidejte běžný biorytmus a je vám jasné, že budete víc unavení. Takže nezapomínejte na častější přestávky, spoustu čerstvého vzduchu, rychlé cukry a spoustu tekutin.
Pokud jste jen trochu unavení, nebo se vám chce rovnou spát, tak vězte, že nejrozumnější je si krátce zdřímnout a pak pokračovat dál, než riskovat mikrospánek a jeho následky.
Očistěte si přední okno. I zevnitř!
A teď to poslední, co mě fascinuje častěji, než bych si přál. Umaštěné a upatlané okno zevnitř! Kdy naposledy jste ho čistili? Setkávám se s tím opravdu neuvěřitelně často.
V mastném okně se vše víc odráží, světlo od protijedoucích aut se nepříjemně láme, víc se zrcadlí osvětlení ve městě i návěstidel na dálnici. Myjte čelní okno zevnitř i zvenku, slibuji, že poznáte rozdíl! Neotírejte ho rukou, ale použijte čistou utěrku z mikrovlákna a speciální čistič na okna.
Toto jsou základní poučky, které by měly zaznít v každé dobré autoškole a které pravidelně opakuji i svým klientům při defenzivní jízdě.
Zajímavým tématem, které by mohl článek zahrnout, je také technologie. Moderní auta jsou vybavena různými technologickými vylepšeními, která mohou noční jízdu usnadnit, například adaptivními světlomety, navigací a asistenčními systémy. Článek by měl zkoumat, jak tyto technologie mohou zlepšit bezpečnost a pohodlí při jízdě v noci.
Ano, máte pravdu a velká škoda, že se tohle v autoškole neučí. Pěkný den.
Článek o noční jízdě v automobilech přináší důležitou problematiku, kterou bychom neměli podceňovat. Noční jízda přináší specifická rizika, jako je snížená viditelnost, únava a riziko setkání s opilými řidiči. Je důležité, abychom si byli vědomi těchto rizik a dodržovali bezpečnostní pravidla, jako je jízda s rozsvícenými světly, pravidelné odpočinky a nepoužívání mobilních zařízení za volantem. Zároveň by měly být veřejné politiky zaměřeny na zlepšení infrastruktury a zvyšování informovanosti o bezpečné noční jízdě. Bezpečnost na silnicích by měla být naší společnou prioritou.