Od roku 2024 by měl začít platit nový bodový systém. Cílem změn je zjednodušení a lepší přehlednost. Přísněji budou potrestány závažné a nebezpečné přestupky. Naopak za menší prohřešky zaplatí řidiči na pokutách méně než doposud.
Bodový systém v ČR – poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Autoškola by měla svým žákům vše vysvětlit. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel. Bodový systém v ČR je velmi jednoduchý systém potrestání řidičů za závažnější přestupky. Hlavním účelem bodového systému však není trestat, ale spíše řidiče odrazovat od toho, aby porušovali dopravní předpisy. Bodový systém však získává význam tehdy, pokud mají řidiči jasno v tom, jak funguje, a proč je pro ně dobré dodržovat zákony silničního provozu. Každý řidič má nastaven limit 12 bodů. Autoškola Vám může pomoci…Autoškola by měla reagovat.
BODOVÉ KONTO – OVĚŘENÍ
Víte, že si své bodové konto můžete snadno ověřit? Ano. Je to možné přes Portál dopravy http://portaldopravy.cz
Každý řidič si může pohodlně zjistit stav svého bodového konta a datum poslední změny. Portál také ukáže platnost řidičského průkazu nebo průkazu profesní způsobilosti řidiče.
MÍRNĚJŠÍ VŮČI BAGATELNÍM PŘESTUPKŮM
U méně závažných přestupků jako je například neoprávněné stání a mírné překročení rychlosti či nerozsvícená světla, může policista vyřešit přestupek na místě domluvou nebo pokutou v rozmezí až 1 500 korun. U nebezpečnějších přestupků které významěnji ohrožují zdraví a bezpečnost a jsou zařazeny mezi bodované již ale nebude platit, že pokuta může začínat na nule a řidič tak může dostat pokutu, která má minimání odstrašující charakter. Závažné přestupky budou stejněně jako dosud rozděleny do tří pásem podle jejich nebezpečnosti. V prvním pásmu bude sankce 1 500 až 2 000 korun, v dalším 2 500 až 3 500 korun a v nejvyšším 4 500 až 5 500 korun. U závažných přestupků tedy bude jasné pásmo, ve kterém se bude bloková pokuta na místě pohybovat.
„V odborné veřejnosti panuje shoda na tom, že je nezbytné upravit zákon tak, aby sankce za vysoce nebezpečné chování za volantem, měly skutečně odrazující účinek a odpovídaly sankcím v okolních státech včetně například Slovenska či Polska. Zároveň je důležité, aby řidiči dostávali rychlou zpětnou vazbu v případě, že trestné body dostanou, nejlépe prostřednictvím elektronické zprávy,“ komentuje vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.
„Rada vlády rovněž vnímá jako klíčové zavést dlouho diskutovaný řidičák na zkoušku, který bude obsahovat školení začínajících řidičů a psychologickou část. Dle výsledků studií v Německu, Dánsku i podle slovenské praxe je účinným nástrojem pro snížení nehodovosti mladých řidičů i řízení od 17 s doprovodnou osobou. Umožňuje totiž nabírat první zkušenosti za volantem v kontrolovaném prostředí se svým rodičem,“ dodává Neřold.
Mezi další novinky patří i to, že řidiči u sebe nebudou muset mít řidičský průkaz a osvědčení vozidla již od ledna 2024.